BLOG

Cum îți poate afecta moștenirea genetică sănătatea dentară

2019-04-06T07:45:01+03:0019 aprilie 2019|Categorii: Educație pacienți|

Moștenirea genetica are un mare impact asupra noastră. Aceasta nu își pune amprenta numai asupra aspectului fizic, ci și asupra sănătății, după cum mulți spun. Știai însă că moștenirea genetică îți poate afecta sănătatea dentară, dar și forma dinților?

Așadar, în cazul în care credeai că este suficient să te speli pe dinți de două ori pe zi, să folosești ața dentară și apa de gură, poți ține bolile dentare la distanță, trebuie să știi că nu este suficient. Dacă ești predispus la anumite afecțiuni, o bună igienă nu le va ține la distanță. Printre afecțiunile dentare pe care le poți moșteni pe cale genetică se numără afecțiuni ale gingiilor, predispoziție mai mare la carii dentare, dar și boli mai grave precum cancer dentar.

Restaurări fixe imediate pe implanturi pentru reconstrucție arcade întregi

Vezi oferta

Iată cum își pune amprenta moștenirea genetică asupra sănătății dentare:

Alinierea dinților și maxilarului

Forma și mărimea maxilarului este determinată de genele moștenite de la părinți. Același lucru se întâmplă și în cazul alinierii dinților. Aglomerarea dinților, sau spațiile dintre aceștia, precum și tipul mușcăturii (încrucișată sau deschisă), sunt puternic influențate de moștenirea genetică.
Aceste probleme nu pot fi rezolvate cu o bună igienă dentară, ci doar cu ajutorul medicului stomatolog care îți poate pune un aparat dentar pentru alinierea dinților.

Carii

Cariile dentare pot fi influențate de moștenirea genetică. Chiar dacă acestea pot fi evitate cu ajutorul unei bune igiene dentare și cu ajutorul unei alimentații adecvate, există persoane care au o predispoziție crescută în dezvoltarea cariilor. Acest lucru se întâmplă în special în cazul persoanelor care au dinții prea apropiați, iar spațiile dintre aceștia sunt greu de curățat.
Boli gingivale

Bolile gingivale precum inflamațiile, sensibilitatea și chiar boala parodontală sunt asociate cu gena FAM5C. În urma unui studiu realizat de cercetătorii de la Universitatea de Medicina Dentară din Pittsburgh s-a descoperit că în cazul persoanelor care sufereau de boli gingivale, gena FAM5C era prezentă într-un număr mult mai mare decât în cazul persoanelor care aveau gingii sănătoase. Aceasta gena este implicata de asemenea, în bolile cardiovasculare, unde inflamația joacă un rol similar.

Persoanele cu un sisteme imunitar slab sunt, de asemenea, predispuse să dezvolte boli gingivale, deoarece organismul lor au nevoie de un timp îndelungat pentru a lupta împotriva bacteriilor.

Cancer oral

Riscul de cancer este adesea asociat cu moștenirea genetică. Persoanele care au avut cazuri de cancer în familie au un risc mai mare de a suferi de această maladie nemiloasă. Consumul de tutun și alcool sunt de asemenea, un factor determinant în dezvoltarea acestei boli.

Indiferent de modul în care genetica își pune amprenta asupra sănătății tale dentare, o igienă corectă și vizitele regulate la medicul dentist au un rol decisiv în ceea ce privește sănătatea ta orală, așadar nu le neglija.