Igiena dentară corectă nu este importantă doar pentru aspectul estetic al dinților ci și pentru a preveni diverse afecțiuni ce pot surveni ca urmare a neglijării igienei precum gingivită, respirație urât mirositoare și chiar pierderea dinților.

Igiena orală începe odată cu primul dințișor de lapte și trebuie continuată pe tot parcursul vieții. Îți prezentăm, în continuare, cum trebuie să ai grijă corect de dinții tăi la orice vârstă.

Restaurări fixe imediate pe implanturi pentru reconstrucție arcade întregi

Vezi oferta

Cuprins

Igiena orală la bebeluși

igiena orala la bebeluși

La majoritatea bebelușilor, primii dinți apar când aceștia au între șase și zece luni. Unii bebeluși pot să aibă primul dinte chiar la trei luni. Indiferent de momentul în care apar dințișorii, tu poți să începi să îi îngrijești de dinainte. Folosește o dischetă curată pentru a șterge gingiile.

Imediat ce apar dinții, poți folosi o periuță mică, specială pentru copiii sub doi ani, de două ori pe zi: dimineața și înainte de culcare. Folosește doar apă, fără pastă de dinți până cel mic împlinește 18 luni.

Iată cum să cureți dinții bebelușului ușor:

  • Ține bebelușul într-o poziție sigură, în care poți ajunge ușor la gura lui. Poate în pat, având capul lui în poala ta;
  • Prinde bărbia cu mâinile și sprijină-i capul de corpul tău;
  • Ridică buza bebelușului și curăță-i dinții folosind mișcări gentile și circulare;
  • Nu uita de gingii și de dinții din spate.

Igiena orală la copii

igiena orala la copii

Copiii învață să se spele singuri pe dinți în jurul vârstei de 6 ani. Până atunci va trebui să îl ajuți pe cel mic să își facă igiena orală. Pentru ei, folosește pastă de dinți de dimensiunea unui bob de mazăre și evită-le pe cele cu fluor dacă nu ți-au fost expres recomandate de dentist (există riscul să înghită pasta).

Iată cum să îi periezi corect dinții:

  • Ține periuță la un unghi de 45 de grade raportat la gingii;
  • Folosește mișcări ușoare față-spate pentru a peria toți dinții;
  • Nu uita de limbă, trebuie eliminate bacteriile de pe aceasta;

Pe lângă periaj, este foarte importantă și folosirea aței dentare. Aceasta poate fi folosită când copilul are doi dinți care se ating, de obicei când ajunge la vârsta de doi ani și jumătate. 

Va trebui să îi ajuți cu ața dentară până la vârsta de 8-10 ani deoarece este un proces mai complicat. Poți încerca să îi ajuți folosind suporturi de ață speciale pentru copii, care sunt mai ușor de utilizat.

Igiena orală la adolescenți

igiena orala la adolescenti

În perioada adolescenței, un zâmbet sănătos este foarte atractiv și te poate ajuta să îți faci prieteni. De asemenea, îți poate da încredere în tine. În schimb, dacă nu ai grijă de dinții tăi poți suferi de multe afecțiuni care îți vor afecta prezența socială precum respirația urât mirositoare și dinții cariați.

Sfaturi pentru îngrijirea dinților la adolescenți:

  • Spală-te pe dinți dimineața și seara. Folosește o periuță cu perii de duritate medie pentru cel puțin două minute;
  • Folosește pastă de dinți de dimensiunea unei boabe de mazăre;
  • Mănâncă zahăr doar în același timp cu mesele principale;
  • Mergi la dentist cel puțin o dată pe an;
  • Folosește un pai pentru a bea băuturi acidulate, pentru ca acidul să nu îți afecteze dinții;

Prin expunere frecventă sau prelungită la zahăr (sucroză) se ajunge la degradarea danturii, apariția cariilor și a periodontitelor. Când consumăm dulciuri, bacteriile de la nivelul cavității bucale obțin energie din zahăr. Mai mult, zahărul oferă baza sau substratul necesar formării plăcii dentare. Apoi bacteriile metabolizează glucoza, crescând astfel aciditatea.

Firește, este exagerat să spunem că singurul vinovat pentru aceste probleme dentare este consumul de zahăr: problema este mult mai complexă, implicând o mulțime de factori, iar zahărul nu este nici pe departe singurul aliment care modifică aciditatea la nivelul cavității bucale. De aceea, soluția constă în adoptarea unei diete moderate.

A vă îngriji de sănătatea orală NU presupune scoaterea dulciurilor din dietă ci, mai degrabă, conștientizarea cantităților ingerate, pentru că de multe ori pacienții mănâncă mai mult zahăr decât cred, din neatenție. Este bine ca după consumarea acestor alimente să vă spălați pe dinți pentru a îndepărta zahărul rămas în gură: în felul acesta minimizați efectul negativ pe care îl poate avea acesta asupra danturii. 

Atunci când nu puteți să vă spălați cu pastă și periuță, e bine să aveți o gumă de mestecat cu xylitol și să beți apă în loc de sucuri cu zahăr. Este foarte important să vă spălați pe dinți și să folosiți ața dentară înainte de culcare, altfel bacteriile se vor hrăni în timpul nopții.

Igiena orală la adulți

igiena orală la adulți

Bacterii găsim în întregul corp – deci și în cavitatea bucală. Important este ca germenii și bacteriile patogene să nu se suprapună. O dietă echilibrată și o igienă orală corecte furnizează combustibili pentru bacteriile „sănătoase“. În caz contrar, bolile pot să pătrundă ușor în organism. 

Printre complicații amintim gingivita și paradontita (începe cu o ușoară sângerare a gingiilor până la ruperea maxilarului și, în cele din urmă, la pierderea dinților), infarctul miocardic, deteriorarea nivelului de glucoză, durerile articulare, reumatism, problemele gastro-intestinale, nașterea prematură sau greutatea redusă la naștere, demența etc.

Zahărul și amidonul sunt principalele alimente responsabile de germenii din gura noastră. În cinci minute, acestea sunt digerate de bacterii în acid lactic, acid acetic și acid formic. Acizii atacă cu succes smalțul și îl fac poros. 

Nu contează ce tip de zahăr mâncăm – zahăr din lapte, fructoză sau zahăr brut – toate aceste zaharuri hrănesc bacteriile la fel de bine.

Bacteriile sunt, de asemenea, responsabile de inflamarea gingiilor. Inflamația slăbește gingiile, formând acele „buzunărele” enervante cu depozitele de placă și tartru.

După consumul de dulce, cavitatea orală ar trebui curățată

Cu toate acestea, curățarea după masă nu este întotdeauna eficientă, deoarece smalțul este mai sensibil la acizii din mâncare și poate fi deteriorat mai ușor. Pentru alimentele acide, preferabil ar fi să curățați dinții înainte de a mânca și doar să clătiți gura cu apă după mâncare. Acest lucru este valabil mai ales pentru salate, deoarece oțetul atacă și smalțul.

Alege periuța de dinți potrivită!

Soft, medium sau hard, acestea sunt indicații pe care le găsim pe fiecare periuță de dinți. Cea hard poate fi folosită cu succes pentru lucrările dentare, proteze etc. Pentru gingii, ea poate fi nocivă. Cea soft este posibil să nu curețe suficient, mai ales dacă nu zăbovim minimum 3 minute asupra periajului. Periuța de dinți dreaptă nu trebuie folosită mai mult de șase până la opt săptămâni.

Pentru un periaj mai bun, folosiți două periuțe, una pentru periajul de dimineața, cealaltă pentru cel de seară (una poate fi medium, alta soft).

Când curățați periuța, trebuie să aveți grijă să nu lăsați reziduuri între firele de păr, pentru a nu se dezvolta bacteriile. Ideal ar fi să curățați periuța o dată pe săptămână în apă fierbinte cu oțet.

Dintre periuțele electrice, cele ultrasonice s-au dovedit a fi cele mai eficiente.

Folosiți paste de dinți fluorurate

Fluorurile întăresc smalțul. De asemenea, puteți folosi guma de mestecat cu fluorură – dar numai pentru o perioadă scurtă de timp, deoarece fluorura este puternic dozată în ele. Cu toate acestea, periajul nu înlocuiește guma de mestecat.

Un mare ajutor împotriva germenilor orali este saliva noastră. Ea poate restabili un climat neutru în cavitatea orală în cca. 45 de minute. Prin urmare, este mai bine pentru dinți să mănânce cantitatea „necesară” de zahăr sau ciocolată deodată, decât în cantități mici, de mai multe ori într-o zi.

Pașii unui periaj corect

  • Aplică puțină pastă de dinți pe periuța de dinți.
  • Începe întotdeauna dintr-o parte a dinților de sus (de exemplu, măseluțele din stânga, sus) și periază-i în direcția acelor de ceasornic. Se vor peria cca. 2-3 dinți odată.
  • Ține periuța paralel cu dinții și direcționează perișorii astfel încât să se așeze ușor sub gingii, ca și cum ai mătura.
  • Execută mișcări circulare de mică amplitudine (mișcări du-te/vino).
  • Sănătatea gingiilor este la fel de importantă, periază dinții până la gingie.
  • Suprafețele interioare ale dinților nu trebuie neglijate. Placa bacteriană se acumulează și aici, dar și pe suprafețele masticatorii.
  • Periază cu minuțiozitate suprafața anterioară, posterioară și masticatorie.
  • Nu uita să periezi ușor interiorul obrazului, dar și limba, cu partea dorsală a periuței, ce trebuie sa aibă striații speciale.
  • La final, clătește gura bine de tot.
  • Înlocuiește periuța de dinți cel puțin o dată la 3 luni.

Igiena orală la seniori

igiena orală la seniori

Pacienții de vârsta a treia se confruntă cu un set de probleme stomatologice izolate. Printre acestea, gura uscată (pentru care cauza ce mai comună este medicația), îngălbenirea dinților (datorată unor schimbări la nivelul dentinei), afecțiuni ale gingiei (cauzate de proteze, obiceiuri alimentare defectuoase, fumat și, nu în ultimul rând, igienă orală precară). 

Din cauză că majoritatea acestor afecțiuni sau condiții au cauze contextuale, este recomandat ca pacienții seniori să caute un compromis de tipul risc/beneficii.

Cel mai important element asupra căruia trebuie să se focalizeze această clasă de pacienți este cu siguranță igiena orală, pentru că aceasta este singura capabilă să mențină lucrările stomatologice la calitatea inițială pe termen lung. Iată în ce constă ea:

  • În cazul în care aveți proteză, asigurați-vă că o mențineți într-o curățenie perfectă. Aceasta implică curățarea protezei după fiecare masă, clătirea energică a gurii pentru a elimina toate resturile alimentare și asigurarea că nu se formează la suprafața acesteia (de obicei în zona de contact cu dinții, pe muchiile laterale ale gingiei) nici un tip de depunere.
  • Există periuțe dentare și interdentare special gândite pentru curățarea dinților de suport pentru proteză sau a danturilor care prezintă spații mari între dinți. Aceste periuțe se pot dovedi utile pe termen lung, pentru că țin curate zone altfel greu de abordat și trebuie folosite în tandem cu periuțele clasice pentru un efect cât mai bun.
  • Atâta vreme cât sunt folosite cu blândețe și regulat, periuțele pentru limbă cresc calitatea respirației, păstrând suprafața limbii curată. Nu aveți neapărată nevoie de pastă pentru limbă, deși există produse în această direcție. Rețineți însă că ele sunt de preferat periuțelor recomandate pentru tot (dinți, limbă, obraji).
  • Clătirea gurii este esențială. În cazul igienei seniorilor, ea asigură că resturile alimentare sunt eliminate optim.
  • Urmăriți oricare dintre următoarele simptome și prezentați-vă la dentist în cazul în care acestea apar: sensibilitate dentară, dinți care se mișcă, orice tip de durere, umflături, bruxism, senzația că mandibula „pocnește” în timp ce mestecați, roșeață intensă la nivelul gingiilor sau îngălbeniri rapide și accentuate ale dinților.

Din cauza retragerii progresive a gingiilor, crește riscul de carii, sensibilitatea termică prin expunerea rădăcinii dintelui, și posibilitatea ca unii dinții să înceapă să se miște. De aceea, este bine să vă consultați dentistul mai des (o dată la o lună, o lună jumătate pentru controlul de rutină) și să îl/o anunțați imediat ce apare o schimbare la nivelul cavității orale.

Sfaturi pentru o igienă orală alternativă

Ca orice fapt medical, igiena dentară în forma ei occidentală (adică suma informațiilor cu care intrăm în contact și care se bazează pe perspectiva medicinii alopate și de laborator) are adepții și detractorii ei. Dacă încercăm să delimităm motivele pentru care stau lucrurile așa, observăm foarte repede că ele sunt legate în special de principii și abordări de bază ale igienei dinților și a cavității bucale.

Din aceste motive, multe companii și laboratoare de cercetare au dezvoltat strategii, tratamente și soluții alternative, ce încearcă să acopere, să completeze sau să lupte împotriva metodelor tradiționale medicale pentru rezultate cât mai eficace pentru noi toți. Prezentăm în cele ce urmează câteva soluții în această direcție. Ele trebuie citite contextual și înțelese prin prisma mult mai amplă a studiilor stomatologice clasice.

  • Utilizarea, în loc de pastă de dinți a unei combinații de săpun (variantele cele mai simple, cu nivel redus de glicerină, fără agenți antibacterieni, parfum, etc.) cu vitamina C și fosfat de sodiu. Unele studii consideră această tehnică eficientă prin reducerea nivelului de aciditate la care sunt expuși dinții prin utilizarea pastelor de dinți clasice.
  • Din tratamentele medicale medievale s-a recuperat rețeta de salvie cu un adaos de săruri. Ambele elemente se regăsesc în anumite paste de dinți, salvia fiind chiar centrul multor reclame. Totuși, această rețetă minimalistă crește senzația de curățenie de la nivelul cavității bucale, are efect antibacterian natural și poate avea efecte de albire a dinților.
  • Căpșuni pentru albirea dinților; ceaiul verde ca germicid. Pentru ceaiul verde recomandăm ceai chinezesc preparat conform procedurilor tradiționale. Se pot găsi informații online pentru procurare sau preparare (Chadao)

Oricât ar părea de ironic, există statistici ce susțin că persoanele care obișnuiesc să își clătească gura cu apă, fără nici un adaos, în mod regulat (de mai multe ori pe zi, în special după masă sau după consumul de dulciuri sau băuturi dulci) au mai puține carii. Explicația este firească: apa nu permite creșterea nivelului de aciditate și păstrează în gură un echilibru cu adevărat natural.

Cele mai frecvente greșeli în igiena dentară

greseli in igiena orala

Sănătatea dinților depinde de un cumul de factori, de la moștenirea genetică, până la felul în care îi periem, alimentele pe care le consumăm și frecvența cu care vizităm cabinetul medicului dentist.

Mai devreme sau mai târziu, fiecare persoană face cel puțin o greșeală în igiena orală. Poate dacă toată lumea ar ști care sunt cele mai frecvente greșeli, s-ar gândi de două ori înainte să le repete.

Începi întotdeauna periajul dinților din același loc

Deși sună surprinzător, este bine să știi că este greșit să începi periajul dinților de fiecare dată din acelasi loc. Motivul: ai tendința de a insista pe perierea primilor dinți pe care așezi periuța, după care pe următorii îi tratezi în grabă, eventual sari anumiți dinți, ceea ce duce în timp la obținerea unei nuanțe neuniforme a danturii.

Nu periezi limba

Igiena orală presupune să cureți cavitatea bucală, care cuprinde și limba. Dacă te speli pe dinți și omiți să periezi și limba, se poate spune că aduni încă o greșeală în igiena orală. Limba este mediul perfect pentru dezvoltarea bacteriilor care există în cavitatea bucală, bacterii care nu fac altceva decât să-ți afecteze dantura în timp. Din acest motiv este important să-ți cureți bine inclusiv limba.

Nu folosești ață dentară și apă de gură

Pe vremea bunicii, nu exista ață dentară și nici apă de gură. Dacă ea reușea să aibă dinți sănătoși fără aceste produse, înseamnă că poți și tu în prezent? Probabil că da, însă în ritmul în care se desfășoară activitățile din viața ta, ar fi păcat să nu profiți de noile descoperiri care îți ușurează munca și te ajută să ai dinți sănătoși.

În prezent, se poate considera o greșeală în igiena orală faptul că nu folosești ața dentară și apa de gură, întrucât cele două produse contribuie la eliminare resturilor de alimente dintre dinți, respectiv contribuie la anihilarea bacteriilor care îți deteriorează dinții.

Nu mergi la dentist nici măcar o dată pe an

Nu în ultimul rând, cea mai mare greșeală în igiena orală este reprezentată de faptul că amâni la infinit vizita la medicul dentist. Scuze pentru această greșeală există, de la lipsa timpului și a banilor, până la gândul că dacă nu te dor dinții înseamnă că nu este nevoie de dentist.

Vizita la medicul dentist, măcar o dată pe an, îți poate salva dinții și chiar te poate ajuta să ai dinți mai frumoși și mai albi.

Atenție la alimentație

Consumul de alimente bogate în zahăr poate contribui la apariția cariilor, de aceea ar trebui consumate cu precauție. Se recomandă consumul zilnic de legume și fructe proaspete, pentru că sunt bogate în fibre și stimulează fluxul salivar, ajutând astfel la remineralizarea suprafeței dinților.

Foarte important pentru menținerea sănătății orale este un stil de viață sănătos, fără excese, cât și respectarea unor reguli de igienă, cât și a altor sfaturi recomandate de către specialiștii stomatologi.

Ești fumător

Pe lângă gingivită și parodontoză, principalele boli cauzate de lipsa igienei dentare, există și alte probleme cauzate de aceasta. Demența, bolile cardiovasculare, cancerul pancreatic sau bolile pulmonare, toate se înscriu în categoria victimelor lipsei de igienă dentară.

Ce puteți face dacă sunteți fumător

  • Lăsați-vă de fumat! În general, o persoană reușește să se lase de fumat după șase încercări, la fiecare încercare șansa de succes dublându-se.
  • Vizitați medicul stomatolog la fiecare trei luni, pentru depistarea cancerului și pentru o curățare profesională.
  • Periați dinții cel puțin de două ori pe zi. Cel mai important periaj este cel de dinainte de culcare. Periajul ideal durează între trei și cinci minute. Curățați cu grijă linia gingiei.
  • Folosiți zilnic ața dentară, dușul bucal;
  • Folosiți o apă de gură antibacteriană fără alcool.

Puteți face singuri un examen oral pentru depistarea cancerului, verificând următoarele:

  • leziuni pe față, gât sau în gură, care nu se vindecă în cel mult două săptămâni;
  • sângerări gingivale repetate;
  • pete albe, roșii sau întunecate în gură;
  • verificați cerul gurii pentru pete sau umflături;
  • umflături sau denivelări pe buze, gingii, limbă sau alte zone din gură;
  • amorțeală, durere sau pierderea senzațiilor la nivelul gurii;
  • dacă observați ceva neobișnuit, consultați imediat medicul!

Spălarea dinților cu regularitate nu este singurul lucru care contează pentru o bună igienă orală. Alimentația bogată în calciu și lipsită de alimente prea dulci, prea reci sau prea fierbinți este și ea un factor important în menținerea sănătății dentare.

Care sunt riscurile unei igiene dentare precare

igiena orala precara

Greșelile în igiena orală apar atunci când nu ne dăm interesul să ne păstrăm dinții albi și nu înțelegem faptul că dinții, odată cariați, nu vor mai fi niciodată la fel, întrucât erodarea structurii dintelui este ireversibilă. Doar tratamentele profesionale vor putea să completeze și să repare golul lăsat de greșelile noastre în igiena orală. Iată la ce riscuri te expui dacă nu ai grijă de dinții tăi:

Respirație urât mirositoare

Dacă nu ai grijă de dinți riști să ai o respirație urât mirositoare, afecțiune numită și halitoză. Aceasta apare atunci când resturile de mâncare rămân blocate între dinți pentru o perioadă lungă de timp și încep să miroasă deranjant.

Cu cât îți periezi dinții mai rar, cu atât mai multe bacterii se vor dezvolta în gura ta. Nu uita nici de ața dentară, resturile tind să rămână prinse în locurile mai greu accesibile.

Îmbolnăvirea gingiilor

Gingiile pot fi afectate atunci când există o acumulare foarte mare de tartru peste și sub linia gingiilor. Poți să îți dai seama dacă suferi de gingivită dacă gingiile tale sunt foarte sensibile și sângerează des.

Poți preveni această problemă prin perierea regulată a dinților și prin utilizarea aței dentare. Dacă gingivita se agravează, poate distruge țesutul și chiar oasele din gura ta. Mai exact, vei suferi de o boală mult mai gravă, parodontita.

Pierderea dinților

Parodontita este o inflamație a parodonțiului. Dacă este netratată, aceasta duce la slăbirea și ulterior la pierderea dinților afectați.

Dacă dinții au căzut deja, cei mai mulți oameni preferă să mănânce alimente care nu mai trebuie mestecate. Acest obicei reduce circulația sângelui în creier.

Soluția: protezele sub formă de implanturi, poduri sau proteze, care ajută la menținerea funcției de mestecat la vârste înaintate.

Igiena orală și sănătatea mintală

Studiile arată că igiena orală nu este responsabilă doar pentru conservarea dentară, ci și pentru sănătatea mintală. Riscul de demență crește proporțional cu pierderea dinților. Cercetătorii de la Universitatea Kyushu din Japonia au colectat date de la peste 1.600 de subiecți, cu vârsta de cel putin 60 de ani, sănătoși în momentul sondajului. De-a lungul a aproximativ cinci ani, 180 de subiecți s-au îmbolnăvit de demență, iar 127 au fost diagnosticați cu boala Alzheimer. Echipa de cercetare a constatat că există o relație directă între numărul de dinți și riscul de Alzheimer sau demență.

Pentru a te bucura de dinți și gingii sănătoase și frumoase, respectă regulile de igienă orală potrivite pentru vârsta ta. E mai ușor să previi degradarea dinților decât să tratezi boli care îți afectează cavitatea bucală în mod ireversibil.

Sursă foto: Shutterstock.com